Fish Fragrant Eggplant

Fish Fragrant Eggplant

Another classic from Sichuan. There’s no fish or fragrance of fish in there, it’s just a reference to the sauce that originally was used in a famous fish recipe. Like most classics there are hundreds of variations on the dish, with or without meat. I use Ken Hom’s recipe but I skip the deep-frying part, which makes it a easier, quicker and lighter. Maybe not as buttery and velvety, but still very delicious. We eat this regularly.


RECIPE

Stir-fry for 3 minutes or until nicely browned:
400 gr minced pork (or beef)

Add and stir-fry for another minute or two:
2 T chopped garlic
2 T chopped ginger
3 T chopped (spring) onion
(no need for spring onion)

Add and bring to the boil:
1,25 dl water or chicken stock
2 T dark soy sauce
3 T Shaoxing rice wine
3 T Chinese black vinegar
(sweet black vinegar is nice too)
2 T sugar (or less when you used sweetened black vinegar)
1 T Sichuan pepper (roasted and ground)
2 t chili-beanpaste (toban jiang)
1/2 t grounded black pepper

Add and simmer until soft and tender:
500 gr Asian eggplant (in pieces)

Just before serving, add a little cornflour mixed with some cold water to thicken the sauce. Finally add:
2 t sesame oil
spring onion
for garnish

Simply serve with white rice.

NB Dit recept kun je ook in het Nederlands lezen op: Aziatische-ingrediënten.nl

About Robin

I love to cook. Check out my dutch website: Aziatische-ingredienten.nl
This entry was posted in Beef, Main Dish, Pork and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

30 Responses to Fish Fragrant Eggplant

  1. Kake says:

    Ooh, I love this dish. I’m often disappointed with it in restaurants, sadly, but the home-made version is so good. Can you get chilli bean paste other than Lee Kum Kee where you are? I used to use LKK but then I read Fuchsia Dunlop’s post on the subject — http://www.fuchsiadunlop.com/sichuan-chilli-bean-paste/ — and now I use different brands which are much better.

  2. Robin says:

    I used to hunt for other brands, but I sort of gave up after a few disappointments. I did want to try the one that Fuchsia also seems to recommend, but at that moment my Asian supermarket stopped selling those.

    Douban Jiang Comparison

    So now I just use the LKK brand. Maybe I should look out for the real stuff again.

  3. Kake says:

    Oh, yes, from the notes on your Flickr page that one does sound a bit wrong — it shouldn’t taste of wine!

    This is the one I’m using at the moment: http://www.flickr.com/photos/kake_pugh/4531939894/

    I also have a packet of this to open next: http://www.flickr.com/photos/kake_pugh/4808616492/

  4. Robin says:

    I’ve never seen the first here in the Netherlands. Do you think that one’s better than LKK? The second I have seen here, or at least, something that looks like it. But nowadays it has disappeared again. I have another plastic bag with chili beanpaste somewhere, will take a photo later. We’re working on our kitchen, so there’s a lot packed away, I’m not sure where it is.

  5. Kake says:

    Yes, definitely better than LKK. It’s not just that the style is different (and apparently much more like it’s meant to be), it also doesn’t have all those annoying tough bits of chilli skin that the LKK has (I didn’t realise how much these annoyed me until I tried the alternative!)

  6. B.A. says:

    Is dat hetzelfde waar je het hier https://kokrobin.wordpress.com/2009/05/12/mapo-tofu/#comment-879 over hebt?
    het lijkt en in ieder geval prima te eten en ga het vanavond eens uitproberen (ovb). Alleen die Aziatische augergine kom ik maar zelden tegen. Zou het kunnen dat ze die ook bij een Turkse supermarkt verkopen of is dat weer iets heel anders?

  7. Robin says:

    @Kake. That’s funny, I had that problem with the other brands I tried, annoying tough bits. I thought LKK had less! :-)

    @B.A. Yep! Nan King heeft het dus op de kaart. Maar denk dat mijn versie niet op de hunne lijkt. Mijn turkje heeft wel eens Aziatische aubergines, maar meestal niet. Ik denk dat ze die niet fijn vinden om te vullen, te dun. Die dunne zijn gewoon iets lekkerder, maar met gewone aubergine gaat het ook prima. Die kunnen alleen iets bitterder zijn. Dan wordt aangeraden om ze eerst een half uurtje met zout in een vergiet weg te zetten. Maar ach, er zitten zulke sterke smaken in dit gerecht dat me dat teveel moeite zou zijn.

  8. B.A. says:

    OK, maar dat zijn dan toch waarschijnlijk wel Aziatische aubergines die ik hier wel eens zie liggen bij de Turkse winkel. Ik heb ze nog nóóit gezien bij de Aziatische supermarkt (Asiana)hier, vervelend genoeg. Anders dan maar gewone zoals ik dus altijd al doe.
    Over die chili-bean-paste: Ik wil ook nog wel eens ‘mijn’ merk voorleggen a.d. Tokowijzer. Heb het ooit gekocht nadat ik jullie stuk en dat van Fuchsia Dunlop had gelezen en er in de winkel er achter kwam dat het aanbevolen merk er uiteraard niet verkocht werd. In totale verwarring heb ik toen maar een merk gekocht heb met het meest Chinees aandoende etiket.

  9. Robin says:

    En Thai Market Jenjira in de Leonard van Veghelstraat? Heeft die ze ook nooit?

    Leuk, maak een foto van jouw merk en post die op de Tokowijzer. Kattebelletje is dit jaar in Sichuan geweest en weet ondertussen veel en veel meer over chilibeanpaste. Er zijn eigenlijk net als met sambal heel veel varianten.

  10. B.A. says:

    Dat is veel te ver….Mijn Turk heeft ze op vrijdag zegt ie.
    Dit was trouwens heerlijk, misschien nog wel beter dan Mapo Tofu! Waarschijnlijk komt dat door de zoete Chinese azijn: wat is dat toch een lekker spul; de geur alleen al doet mensen naar je keuken toe zweven.

    Afwijkingen van bovenstaande recept: de dus niet-Aziatische aubergines heb ik eerst lekker gebruind, in delen, in heel veel olijfolie in een aparte pan. Verder heb ik maar een klein lepeltje suiker toegevoegd aangezien de zoete azijn al zoet genoeg was.
    Verder heb ik de hele hoeveelheid gemaakt voor twee personen aangezien het anders wat weinig groenten zou zijn. het was best veel, maar alles ging schoon op.
    Deze ga ik uit mijn hoofd leren: zo eenvoudig en zo lekker.
    Onsmakelijk fotootje :-)

  11. Robin says:

    Zo ziet het er hier ook meestal uit. ‘t Is geen fotogeniek gerecht. :-)
    Mijn foto was voor het eerst dat het er nog wel enigzins lekker uitziet. Maar dan vast alleen als je al weet dat het lekker is.

    Minder suiker als je zoete azijn gebruikt doe ik ook, ik zal het er zo even bijzetten. En de hoeveelheid groenten tov vlees varieert hier ook nogal. Goed dat je de aubergines eerst gebakken hebt, ik ben daar meestal te lui voor.

  12. B.A. says:

    Over die chilbeansauce: ik heb nog eens goed gekeken en ik heb een tijdje chilisaus van Lao Gan Ma (zit alleen chili, suiker en zout in) door elkaar gehaald met ChiliBEANsauce, terwijl ik toch dacht dat ik het goed gelezen had. Ik heb inmiddels per ongeluk 2 potjes Lao Gan Ma in huis, maar gelukkig ook potje LKK. Ik neem me voor om ze niet meer door elkaar te halen.

  13. Judith says:

    Na een eeuwigheid “lurken” en koken wil ik me er toch even mee bemoeien
    De Aziatische aubergines zijn steevast te krijgen in Surinaamse toko’s
    Ik heb weergaloos bewondering voor deze site. Kook niet onverdienstelijk Chinees en Aziatisch en gloei van be(ver)wondering bij elk nieuw recept
    Chapeau Robin en iedereen die zich waagt aan de recepten!!

  14. Robin says:

    Wow, wat een compliment! Dank je!
    *bloos*

    PS Heb je tip over de surinaamse toko’s op de Tokowijzer overgenomen.

  15. Anouk says:

    Lekker recept! Ik heb het vandaag gemaakt. Zou er de volgende keer wel wat meer soya en suiker bijdoen en minder rijstwijn, maar was deze keer erg lekker.
    Ik ben een nieuwe bezoeker van je blog en van de Tokowijzer, en ben fan! Heb ook al de soy chicken gemaat, was erg goed gelukt (en ga de saus bewaren :-)). Ook je pakchoy salade is heerlijk!
    Ga nog veel meer recepten uitproberen!

    Het lijkt me trouwens een leuk idee om een lijstje te zien met ´de essentials van de chinese keuken´ met daarop de ingredienten die je in huis moet hebben wil je een beetje wat chinees kunnen koken. Ik ben in de toko altijd helemaal overweldigd! Ik denk dat jij zon lijstje erg goed zou kunnen samenstellen…

  16. Robin says:

    Ik blijf het leuk vinden te horen als mensen iets nakoken en ook lekker vinden. Dus bedankt voor je reply, Anouk!

    Gebruikte je gewone lichte sojasaus of echt die donkere sojasaus? Want ik vind die donkere sojasaus op zichzelf niet zo lekker, vandaar dat ik er ook spaarzaam mee ben. Maar als je het vervangt met lichte sojasaus, ja, dan zou ik waarschijnlijk ook meer gebruiken.
    En van zoet hou ik ook, dus meer suiker snap ik ook. Maar minder Shaoxing rijstwijn snap ik niet. Misschien dat je de vieze nep-shaoxing gebruikt? Meer daarover op de tokowijzer: over copycats.

    Dat lijstje met chinese essentials is een goed idee, daar gaan we op de Tokowijzer eens op broeden.

  17. Anouk says:

    Ik gebruikte de donkere soya, maar was er erg zuinig mee geweest waardoor het nog wat extra zout had kunnen gebruiken.
    Blijk ik inderdaad vieze rijstwijn gekocht te hebben! Daar ligt het vast aan. Gelukkig niks van gemerkt bij de soy chicken :-).
    Heb veel aan je vragen en tips, bedankt! Ik ben een beginnende chinees-koker en hoop de komende tijd veel te leren.
    Heb je misschien nog leuke tips voor andere receptensites/sites waar jij inspiratie haalt? Die van Fuchsia Dunlop heb ik al gevonden :-).

  18. Robin says:

    Als je ‘t zouter wilt maken kun je dat beter met lichte sojasaus doen. Of wat ik vaak doe is een schepje kippenbouillonpoeder.

    Tips voor andere sites, grappig, ik merk nu dat ik minder aziatische blogs volg dan ik dacht! Maar deze vind ik wel erg goed:
    http://appetiteforchina.com en http://www.redcook.net
    En deze maakt om de paar dagen een overzichtje van interessante posts her en der: http://eastasiablog.wordpress.com

  19. Yvon says:

    Wow wat een complimenten Robin, en terecht want dit staat ook alweer meteen op de lijst ‘te maken’. Lastig alleen dat ik de recepten dan lekker vindt en meneer niet (op de broccoli met chilisaus na). Bij de genoemde Soy Chicken moet ik wel even grijnzen, brings back memories ;-)

  20. Yvon says:

    P.s. voor meneer zijn de recepten geloof ik wat te hoog op smaak óf het ligt aan de sichuan. Pech dan.

  21. Robin says:

    Misschien heb je de verkeerde sichuanpeper? Of moet je ze fijner malen? Ik dacht dat jouw meneer wel van pittig en stoer hield? Ik ben er wel een beetje door van slag hoor. Hoe kan ie dat nou allemaal niet lekker vinden?

    Die sojakip is bij mij ook voor altijd verbonden aan nuffige madammen.

  22. Yvon says:

    Van Golden Diamond en Bai Wei Zhai heb ik Szechuan/Sichuan. Roosteren, in de vijzel en uiteindelijk zelfs gezeefd… er is iets aan de batterijenmondsmaak dat A. niks vindt. Bij jouw versie van Dan Dan is die smaak goed te proeven (die noedelsaus vindt hij wél lekker) en aangezien het een zoetekauw is, vindt hij de zoetere sniffy nose noodles van Kattebelletje lekkerder. Of het ligt weer aan te weinig saus: waar ik de bolognesefoto volgens recept van Blumenthal prachtig vond, is zijn 1e opmerking “Waar is de saus”. Tja.

    Vergeleken met het Vlaamse gezeur valt het allemaal best mee ;-)

  23. Robin says:

    Misschien een keer proberen zonder ze eerst droog te roosteren?
    En ja, vergeleken met dat Vlaams gezeur valt alles mee! Hahaha.

  24. Yvon says:

    Ga het eens proberen zonder te roosteren, mildere smaak valt mss beter.
    Toch geestig hoe uitgesproken de Vlaamse forummers zijn, noem pindasaus en de hel breekt los. Ongeveer. En zo’n beetje alles waar (Aziatische) pit in zit wordt afgevoerd.

  25. Anne Jongkind says:

    Heb het gisteren gemaakt voor mijn gezin met 3 kleine kinderen (2, 4 en 5). Wel een beetje minder chilli bean paste en sichuan pepper gebruikt maar ze vonden het lekker! En ik zelf ook (wederhelft vond het matig geloof ik), en makkelijk te maken en gezond. Heb nu wel een hele pot chilli bean paste, een fles chinese azijn en rice wine in huis, dus moet snel nog meer chinese recepten maken. Die rice wine door het eten is trouwens lekker, heb daar wel een beetje (veel..) meer van gebruikt.

    Grappig dat dit van Ken Hom is, had in mijn boekenkast nog een heel oud boek van hem staan (uit 1996 vertaald) en daar stond het recept ook in. Nooit iets uit dat boek gemaakt (was een cadeau) omdat er zo weinig aantrekkelijke plaatjes bij staan.

  26. Robin says:

    Grappig dat je kinderen het lekkerder vonden dat je lief! :-)
    Misschien dat het hem volgende keer beter bevalt, dit is namelijk zo’n gerecht dat elke keer weer net even anders smaakt.

  27. B.A. says:

    Ik zal maar niet elke keer melden dat ik het maak anders vervuil ik dit blog zo, maar afgelopen donderdag heb ik het dus weer gemaakt. Dit keer met Aziatische aubergines en voor het eerst heb ik die niet van te voren gebakken. En dat vond ik toch beduidend minder lekker. Ze waren echt wel gaar, maar nee, het was minder.

  28. Robin says:

    Nou, ik kan er geen genoeg van krijgen hoor, van feedback! Hoe meer hoe beter! En in dit geval ook wel verrassend. Want ik bak/frituur ze eigenlijk nooit van tevoren en dus mis ik dat ook niet. Maar nu ben ik toch wel benieuwd naar dat verschil, dus volgende keer ga ik ze toch ook maar eens bakken.

  29. B.A. says:

    Nouja, ik maak minstens een keer per week wel iets hiervan en altijd is het lekker, alleen de afwijkingen noteer ik maar :-).
    Ik frituur ze niet officieel, maar bak ze altijd in veel olie, dus eigenlijk ook een soort frituren natuurlijk. En ik twijfel nog of ze misschien niet gaar genoeg waren, maar ik had het toch vrij lang op laten staan, dus dat lijkt me eigenlijk onzin. Ik denk een minuut of dertig. Moet toch wel voldoende zijn?
    En nou ik toch bezig ben nog een kleinigheidje: die Sechuan-peper blijft altijd een beetje knarsen: ik vijzel ze erg fijn, dit keer speciaal op gelet, in een granieten vijzel, maar toch blijft dat. Zorgt voor een beetje een onaangenaam mondgevoel. Echt een beetje maar, niet dat ik het daarom niet meer ga gebruiken of zo, maar toch. Dus de vraag is heb je dat ook of ligt het aan mij, en indien nee wat zou ik kunnen doen om dat te veranderen? Een pepermolen lijkt me nogal onhandig, zeker gezien het feit dat je ze eerst beter kunt roosteren.

  30. Robin says:

    De afwijkingen zijn leuk om over te horen!

    Bakken in veel olie ja, de engelsen noemen dat volgens mij shallow frying. Dat was waarom ik (en veel vrouwen met mij) een probleem hebben met aubergines, die zuigen olie op als een spons. En daarom was ik blij dat dit soort recepten ook gewoon zonder kunnen. Maar ja, ondertussen ben ik minder mieperig (of gewoon oud & dik) en daarbij voel ik me ook verantwoordelijk voor een recept, dus nu moet ik het uit gaan testen!

    Eigenlijk weet ik het al, want als je ‘t bij de Chinees bestelt is het ook veel vetter/zachter/fluweelachtiger dan thuis. Maar ja, is het het waard, al die extra calorieën? Als ik buiten de deur eet let ik er niet op, maar thuis toch wel…. Bovendien kost het ook gewoon meer moeite!

    Nou ja, ik kom er dus op terug. :-)

    En de sichuanpepers, ja, nee, ik heb er gewoon nooit last van. Van een naar mondgevoel. Terwijl ik wel het probleem heb dat van die halve peperkorrels achterop mijn tong en dus halverwege mijn keel blijven steken. Maar dat is dan achteraf, niet tijdens het eten. Verder ben ik best een miep met “stukjes” in mijn eten, dus ik vermoed dat het aan jou ligt? Misschien dat je een slecht/droog merk sichuanpepers hebt of dat je ze te hard roostert en ze daarom “verzanden” in gruis?

    Volgende keer eens proberen ze maar 30 seconden of zo te roosteren?
    Of gewoon veel fijner vijzelen? Een koffiemolentje kopen? Dat is sowieso handig om te hebben voor allerlei specerijenmengsels.

Leave a comment