Steamed Scallops with Light Soy-dressing

Steamed Scallops with Soydressing

Simple yet perfect way to prepare scallops. I love the way the salty, sweet, sour soy-dressing cuts through the fatty scallops. Match made in heaven. The first time I made this it was because  I was scared the fish I was serving for our main course wasn’t going to be enough. But it’s getting a habit now of also buying 2 or 3 scallops every time we have steamed fish.
 

RECIPE

6 scallops
1 spring onion, thinly sliced
2 T oil
12 Chinese spoons

For the dressing:
1 T light soy sauce
½ T clear rice vinegar
1 T shaoxin rice wine
1 t sugar

Rinse the scallops and cut them in half, so you have twelve.
Place them on the Chinese spoons. 
Steam them in 1 or 2 minutes until only just cooked.
Sprinkle some spring onion on top of each scallop.
Drizzle with the soy-dressing that you heated in a little pan.
Heat the 2T oil until sizzling hot and carefully drizzle half a teaspoon of hot oil on each scallop. The spring onion should sizzle.

From: Wokken met Ming by Peh-Fo Pak.
NB Dit recept kun je ook in het Nederlands lezen op: Aziatische-ingrediënten.nl

About Robin

I love to cook. Check out my dutch website: Aziatische-ingredienten.nl
This entry was posted in Shellfish and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Steamed Scallops with Light Soy-dressing

  1. Yvon says:

    Ziet er fraai uit en ik ben verzot op St. Jacobsschelpen. Onderhand beginnen ze aan inflatie onderhevig te worden als je die met thuiskoks ziet (Wie is de Chef? en Smaken vershcillen). Werkelijk ie-der-een komt aan met coquilles. Koop jij ze in de schelp en doe je nog wat met het koraal?

  2. Robin says:

    Ja, ik stond er erg van te kijken. Ik vind coquilles eigenlijk een beetje “uit”. Ik zou dat niet zo gauw serveren voor zo’n gelegenheid. Hoewel dit receptje toch ook wel weer heeeeeel lekker is. Maar dan wel als amuse. Niet als voorgerecht.

    Ik heb ze jammer genoeg nog nooit in de schelp gekocht. Ik herinner me nu opeens dat ik ze wel eens heb zien liggen bij Schmidt, maar de laatste keren zag ik ze alleen maar voorbewerkt. Op zich wel makkelijk natuurlijk en dat koraal, dat kan me ook gestolen worden hoor, maar het openmaken lijkt me leuk! Oesters, champagne, ik ben dol op zulke klusjes.

    Trouwens, dat koraal, ik heb het nog nooit voorgeschoteld gekregen en toch al heel wat coquilles in mijn leven tegengekomen. Ik denk dat dat wel wat zegt, namelijk dat het niet echt lekker is! ;)

  3. Yvon says:

    Ja leuk, het is alleen maar goed dat ik er zo’n handschoen bij heb want ik doe het te weinig om er echt handig in te worden. De St. Jacobsschelpen zijn wat makkelijker te openen. Dat koraal gooide ik altijd weg, maar op rubriek kwam dat ooit ter sprake waarop ik dit recept opviste uit het boek “Fish & Fish” (dat ik nog steeds moet proberen):

    16 sint-jacobsschelpen met koraal, zonder schelp
    1 sjalotje, grofgesnipperd
    2 el witte wijnazijn
    2 takjes dragon, alleen de blaadjes
    1 teentje knoflook, kleingesneden
    10 g boter
    2 el crème fraîche of zure room
    1 el olijfolie
    zeezout en zwarte peper uit de molen
    Dep de schelpdieren droog met keukenpapier. Maak het oranje koraal van het vlees los. Doe de sjalot, azijn, dragon en knoflook in een steelpan en laat alles op middelhoog vuur inkoken. Roer er dan de boter door, voeg zout en peper naar smaak toe en neem de pan van het vuur. Bak het koraal snel rondom in een pan; dit duurt niet langer dan een minuut. Pureer het koraal met de crème fraîche of zure room en het sjalotmengsel tot een gladde massa. Zeef de saus door een fijne zeef boven een kom. Bestrooi de sint-jacobsschelpen met zout en peper. Verhit de olijfolie in een pan en bak de schepdieren op hoog vuur 1 minuut aan weerszijden. Roer van het vuur af de koraalroom erdoor en dien het gerecht onmiddellijk op. Geef er gestoofde prei of zeekraal bij.

  4. Robin says:

    Ja, in die richting zou ik het ook zoeken als ik wel koraal had. In een saus of soep verwerken ja. En dan misschien wel gewoon eerst invriezen, zodat je er later op je gemak mee kunt experimenteren, op een saaie zondagmiddag of zo. Want ik weet niet of ik zo’n saus wel bij de st. jacobsschelpen wil serveren. Daarvoor is dit recept met sojasausdressing veel te lekker. :-)

  5. Jonathan says:

    i can’t think of a more simple, cleaner and beautiful starter. lovely!

  6. Robin says:

    Thank you. :-)

  7. Jadelin says:

    My goodness, I just stumbled onto this blog today by doing a random search of chinese salad tofu egg– :D This blog looks wonderful! I really like your pictures!

  8. Robin says:

    So nice to hear. Thank you. :-)

Leave a comment