Roasted Tomato Soup

Tomato Soup

When the sun is shining and the tomatoes are red, fragrant and cheap I love to make this easy, healthy tomato soup. Roasting the vegetables gives it a more intense flavour.

RECIPE

1 kg tomatoes
1 big red onion
1 red pepper/paprika
2 cloves of garlic
½ chilli (optional)

Cut everything in pieces, add 1 T olive oil and spread on baking tray. Bake in 240°C oven for about 30-45 minutes. Close to the heating element so some bits will get burnt/grilled.
Put everything in your blender, add 2 T chickenstockpowder (or just salt & pepper) and blend for at least 2 minutes. I really think it makes a difference when you let it blend that long. You can add water or stock if you want, I normally don’t.
And be careful when you blend hot things in your liquidizer: take the little cap from the lid and cover with a tea towel when you turn it on. If not, you risk having hot soup on your ceiling.
When blenden, you can pass it through a sieve to make it even more velvety.

Serve with lots of black pepper. Fresh basil or thyme if you want, add some cream or young goat cheese, although the soup is already great on its own.

Tomato Soup

 

About Robin

I love to cook. Check out my dutch website: Aziatische-ingredienten.nl
This entry was posted in Other Veggies, soup and tagged , . Bookmark the permalink.

24 Responses to Roasted Tomato Soup

  1. great summer flavors!

  2. Valeria says:

    that sounds amazing… will follow your suggestions… ;-)

  3. Kok Robin says:

    It’s really a very nice, summery, happy soup.
    Last summer there were a few others who tried it as well. They were also enthousiastic. Not in the least because it’s so easy to make. ;)

    When you do make it, please let me know how you liked it.
    And even better, make a photo of it!

  4. Valeria says:

    http://kookmetmij.wordpress.com/

    Hi robin,
    I made it tonight and opened a new blog to show off some of my cooking. Will not do that regulary but what the heck it’s great to be tickled to try new things ;-)
    On the blog I wrote how we liked it.

    :-)

  5. Kok Robin says:

    Ah, I read you liked it. Nice!
    Congratulations with your new blog, I’ll keep an eye on it. I remember you had some traditional hungarian recipes I’m curious to see.

  6. Yvon says:

    Roosteren maakt idd een groot verschil. Ik smeer de tomaten in met wat honing/olie en iets van tijm erover. Een uur of 4 de oven in en het vruchtvlees pureren met gebakken ui/look, tomatensap en evt bouillon.

  7. Kok Robin says:

    Vier uur? Dat is wel lang zeg. Op welke temperatuur?

  8. Yvon says:

    Rond de 100 graden. Als ik de tomaten zo serveer houd ik 2-3 uur aan, dan is het velletje nog niet verkleurd.

  9. Kok Robin says:

    Interessant. Een beetje als zongedroogde tomaatjes, denk ik zo.

  10. rattenmaus says:

    Hi :)
    Thanks for the link here, I’m sure I’ll find some other good stuff.
    The soup will be my lunch for work tomorrow, and I’m already looking forward to it, haha. :)

  11. Robin says:

    Healthy lunch! I’m sure you’ll enjoy it, it’s really a great soup.

  12. Fien says:

    Heb de soep precies volgens de instructies gemaakt, ook goed op de tijd gelet bij het blenderen. Een mij te dikke soep, dus verdund. De smaak was okay, gelukkig niet zuur. Maar het mondgevoel was werkelijk afschuwelijk, van die nare minuscule verblenderde pitjes. Ik zou een volgende keer dus de hele mikmak eerst door de roerzeef doen, maar ja, dan heeft het blenderen van schil en pit ook weinig zin meer.

  13. Robin says:

    Ik doe ‘m ook altijd nog door een zeef. Volgens mij vinden veel mensen dat teveel moeite, maar ik heb het graag fluweelzacht.

  14. MrRook says:

    Deze soep, ik heb er haast geen woorden voor. Zo moet een tomatensoep zijn, het smaakpalet reikt ver. Misschien heb ik hem iets anders gedaan, met wat room erin en wat balletjes. Maar de smaak zit niet in de room en de balletjes, wel in the roasted tomatoes. Werkelijk subliem!!! Ik ga mijn tomatensoep alleen nog maar op deze manier maken. Super, Robin!!!

  15. Robin says:

    Dat is leuk te horen! Bedankt!

  16. Mr. D. says:

    Hoi Robin, wat een waanzinnig lekkere soep is dit. Ik heb er een flinke lading italiaanse tomaatjes tegenaan gegooid en de boel ook gezeefd. Hier staan nog wat actiefoto’s ;) http://www.8h.nl/f/index.php/topic,104.0.html

    Iedereen die m geproeft heeft was door het dolle van de volle smaak.

    In ieder geval: ga door met lekkere recepten posten want ze worden gewaardeerd hoor!

  17. Mr. D. says:

    O ja, en je foto’s zijn trouwens ook waanzinnig, perfecte presentatie en ook zo mooi uitgelicht. Eten doe je met al je zintuigen en de ogen worden duidelijk niet vergeten.

  18. Robin says:

    Oh, nog een enthousiasteling. Leuk!
    Met fotoreportage nog wel. Nog leuker! Garneren met creme-fraiche, verse basilicum en een beetje parmezaanse kaas klinkt goed! Met rauwe ham, pesto en parmezaan ook.

  19. Mr. D. says:

    Kreeg eerder vanavond de vraag naar mijn hoofd “wat ik ging maken met de paasbrunch” (krijg er een stuk of 12 aan tafel dan) maar nu ik door een kompaan weer even aan jou werd herinnerd, weet ik weer waar ik de inspiratie ga zoeken… Precies, hier! :) Die gefilterde consommee gaat er zeker bij komen.

  20. Robin says:

    Je houdt van soep dus? :-)
    Ben benieuwd of je er ook verslaafd aan raakt. Ik kan geen bouillonnetje meer eten zonder ‘m eerst in te vriezen.

  21. MrRook says:

    Nou wil het toeval dat Mr.D zelf best een stukje kan koken. En dan niet van dat benepene.

  22. Robin says:

    Maakt niet uit hoe goed je kunt koken, inspiratie opdoen is altijd goed. Toch?

  23. Mr. D. says:

    Niet overdrijven MrRook! Wij zijn slechts amateurs hoor als je al dit lekkers hier ziet.

    Robin, ik ga het je zeker laten weten hoor, al dan niet met foto’s.

  24. MrRook says:

    Alsof wij slechts een flits zijn in de oneindigheid van het licht. Maar voor Robin gaat het wel op. Een compleet andere manier van voedselbereiding.
    Zéér, zéér fraai wat je aan het doen bent, Robin. Triple Plus. +++

Leave a comment