Dan Dan Noodles (担担面)

Dan Dan Mian

I call this the spaghetti Bolognese from Sichuan: very popular around the world and everybody makes his own version. With less or more ingredients, sesame-paste or not, peanuts or not, lots of oil, spicy, not spicy, pork or beef and sometimes more like a soup than a bowl of noodles. This is my version, spicy and packed full of flavors:


RECIPE
serves 4-6

The order of assembling (not preparing) the dish is:

Noodles
400 g dried noodles
Udon is nice, but any noodle made from wheat will do. You could even use Italian pasta. Cook according the instructions on the package.

Cold sauce to mix with the noodles
2 T sesame paste or tahin
1 T sesame oil
1 T light soy sauce or Japanese Soy sauce
1 T Chinese black vinegar
½ T caster sugar (skip if you used the sweetened black vinegar)
1½ T or more chili oil
Just mix everything together, taste and increase any of the ingredients to your liking. You mix this with the cooked noodles, just enough to give it a light coating. Add a splash of water if it gets too sticky/starchy.

Meat sauce to put on top of noodles
400 g minced pork (or beef)
2 T chopped garlic
2 T chopped ginger
2 T chopped spring onion or shallot
1 T crushed/ground sichuanpepper
2 T Shaoxing ricewine
3 T chilibean sauce
Stock/water
Like any other meatsauce: panfry the minced meat until brown. Take it out of the pan or push to one side and panfry the garlic, ginger, onion and sichuanpeppers. When fragrant, mix with the minced meat and add the Shaoxing ricewine. Wait a few seconds to evaporate, then add the chilibeansauce. Fry for about 30 seconds, then add enough water/stock until the meat is just covered/moist. Simmer for half an hour or more. Season with soy sauce or salt if necessary, but be careful, somehow Dan Dan noodles can easily get too salty. If you like your sauce sticky like I do, you can thicken the sauce with a little cornstarch mixed with cold water.

Garnish on top
Chopped spring onion
Stirfried ya cai *)
Chopped coriander
Roasted and chopped peanuts

Assembling
Coat the warm noodles with the cold sesame based sauce and divide into individual serving bowls. Add 1 or 2 big spoonfuls of meatsauce on top of the noodles. Sprinkle with spring onion, yacai, coriander and peanuts. Serve with a simple vegetable dish like stirfried Chinese broccoli (gai lan) with garlic sauce.



*) Yacai is not easy or maybe I should say practically impossible to find. It’s pickled greens from a specific mustard cabbage (Brassica juncea, tsatsai). Other recipes say you can substitute it with zha cai (the pickled tuber/stem from the same plant) or Tianjin (preserved chinese cabbage), I wouldn’t, I’d just leave it out. But that’s because I’m not too keen on pickled stuff, yacai is an exception.

About Robin

I love to cook. Check out my dutch website: Aziatische-ingredienten.nl
This entry was posted in Noodles, Pork and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

26 Responses to Dan Dan Noodles (担担面)

  1. Yvon says:

    Goed, het recept van Oliver vergeet ik maar helemaal even, dit wordt de volgende Dan Dan versie (klinkt goed!). Was even aan het kijken wat ik nog aan potten van de toko moet hebben voor enkele recepten (chili bean pasta o.a.). En voor schoonouders die gister in katzwijm vielen voor de Tomyamsoep :-)

  2. Yvon says:

    Ohja, wat noedels betreft zijn hier nu 2 favorieten: Sichuan Spicy noodle (merk Sun Shun Fuk, tja die naam verzin ik ook niet) en Cream flavored noodles, zelfde merk.

  3. Robin says:

    Even dat recept van Jamie Oliver bekeken, maar dat lijkt me niks. Ten eerste ken ik geen kant-en-klare chili olie die zo lekker is dat ik er 5 eetlepels van door mijn noodles zou willen, ten tweede vind ik donkere sojasaus helemaal niet lekker en 3 eetlepels dus ook veel teveel. En ik mis de sesampasta en de pinda’s en nou ja, nee, als je dan een simpelere versie zou willen moeten er betere recepten te vinden zijn. :-)

    Ik las laatst ook al over die noodles. Ik ken ze niet. Wat natuurlijk niet gek is want ik eet ongeveer 3 keer per jaar noodles. Maar wat mij een beetje tegen staat, zo op het eerste gezicht is dat ze gekruid zijn. Je koopt toch ook geen bolognese pasta waar de smaak van bolognese al in de pasta zit? Ik ga ze evengoed wel testen/proeven natuurlijk, maar toch vind ik het raar.

    • Peter Bottelier says:

      Jamie Oliver is echt een leuke enthousiasmerende kok, steekt wat mij betreft vaak uit boven het andere tv-gepruts, maar met Chinees koken rommelt hij meestal maar wat.

      Je ziet op de tv soms idiote hoeveelheden sojasaus langs komen. Danny Jansen van 24-Kitchen denkt met sojasaus in deciliters… (?)

      Boekje Shark’s Fin & Sichuan Pepper net gelezen en Fuchsia Dunlop besteed een heel hoofdstukje aan Dan Dan Noodles. Tot mijn schaamte nog nooit gegeten dus vandaag maar eens maken.
      AH heeft ook een recept ;-) http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R900706/dandan-noedels

  4. B.A. says:

    Dit was ook weer erg lekker. Voor twee personen gemaakt en eigenlijk alleen de hoeveelheid gehakt wat aangepast. Het was best veel maar we hoefden niks weg te gooien.
    Ook braaf gai lan willen maken, maar dat kon ik niet vinden. Maar Kai Choi gebruikt-weet niet of dat ergens op slaat, maar het was zeker te eten.
    Maat goed weer bedankt. Ben nu aan mijn tweede fles Shaoxing bezig, de flessen lichte sojasaus zijn uiteraard niet meer te tellen.

  5. Robin says:

    Fijn dat het weer lekker was! Kai Choy lijkt me er prima bij. Alle groene groenten eigenlijk wel. Sommigen doen er ook wat handjes spinazie of erwtenscheuten of zo door, maar dat vin’k niet opschieten.

    Had je meer of minder gehakt gebruikt? Ik gok op meer. Ik maakte deze keer extra veel om in te vriezen, dan hebben we straks een makkelijker maaltje. En zulke gestoofde vleesdingen worden niet minder lekker van opwarmen.

  6. B.A. says:

    Nee, juist minder.
    Met zoveel vlees voor twee personen ga ik me een beetje schuldig voelen (vanwege teveel, tevet te onnodig. Nou ja, niet echt, maar ik probeer het te vermijden.)
    Maar het was goed en niet te weinig saus natuurlijk doordat de noedels zo’n heerlijke saus hadden en we dus niet met naakte saaie deegslierten overbleven.
    Invriezen is ook wel een goed idee, maar ik neem aan dat je dan de saus van de noedels maakt als je het opwarmt?

  7. Robin says:

    Hm, 400 gram voor 4 tot 6 personen teveel? Of had je dat “serves 4-6” over het hoofd gezien? In ieder geval heel goed dat je gewoon je eigen hoeveelheid vlees aanhield, doe ik ook in recepten.

    En ja, alleen de gehaktsaus vries ik in, de andere componenten zijn zo gepiept en beter vers gemaakt.

  8. B.A. says:

    Niet teveel voor voor tot zes, maar misschien voor twee wel….

  9. Yvon says:

    Bij de vraag naar Ya cai keken ze bij de Oriëntal of ze het in Tokio hoorden donderen. Heb ik de chilibeanpasta… dondert de pot uit het overvolle kastje, in gruzelementen dus weer nieuwe halen en dan eindelijk dit maken en de tofu waar het geloof ik ook in moet.

    Begrijp wel dat het je tegenstaat, er zit bij die noodles inderdaad een klein zakje met een olieachtige substantie die erdoor moet. Ongelooflijk trouwens dat je zo weinig noodles per jaar eet! Tom Yam soep staat nogal vaak op het menu en daardoor alleen al loopt het noodlegehalte hier flink op.

  10. Robin says:

    Ja, yacai is echt niet te krijgen hoor en de chinezen/aziaten die hier winkels runnen kennen het ook gewoon niet. Maar ik geloof wel dat dat nog zal veranderen, Sichuan keuken komt helemaal in.

    De tofu had je nodig voor de kimchi pannenkoekjes die je ook nog wilde maken. :-) De chilibeanpasta voor de mapo tofu misschien? Of anders kun je daar ook heerlijk stoofvlees mee maken. Dan gaat er zo een kwart tot halve pot doorheen, dat schiet lekker op.

    Weinig noodles, weinig pasta ook. Maar wel steeds vaker.

  11. remi says:

    Oh Robin,

    Wat doe je me toch weer aan.

    Het recept van Dan Dan Mie heb ik al meerder keren gemaakt, ook zonder het hele recept te volgen, gewoon variëren op een bestaand recept.
    Vroeger, gebruikte we geen sesampasta (tahin) maar gewoon pindakaas, vroeger gebruikte we gewoon spaghetti.
    Tegenwoordig liever tahin en Udon noedels, ’t is een beetje verschil maar de Japanse Udon noedels hebben mijn voorkeur.
    Ik volg je blog al een tijdje en inmiddels puilende kasten uit, niet alleen de voor mij bekende Indonesische kruiden en specerijen maar ook de Chinese en Japanse ingrediënten stapelen zich op.
    Echt de kasten puilen uit, als ik al de kruiden en specerijen zou moeten gebruiken kun je er een half leger mee voeden!

    Je recept van de heerlijke Dan Dan Mie heeft me toch weer naar de toko gestuurd, voor nog wat kleine aankopen. En natuurlijk verlaat je de winkel weer met meer boodschappen dan je eigenlijk nodig had.
    Eindelijk thuis dan toch nog de Dan Dan Noedels maken en de ogen zijn weer groter dan de maag dus maken we twee pakjes Udon Noedels klaar, met bij behorende saus.

    ’s Avonds bij de TV natuurlijk heel zielig doen dat ik weer te veel heb gegeten. Ach wat heb ik toch een rot leven, afgelopen zaterdag ook al te veel sushi gemaakt.

    Ik moet geloof ik maar eens stoppen met o.a. jou blog en dat van Kattebelletje te volgen en helemaal niet meer op Tokowijzer te kijken. Ik houd al niet van Nederlands eten en jullie maken het alleen maar moeilijker.

    O.K. Ik had te veel gemaakt maar heb er geen spijt van, ’t was gewoon heerlijk, een nieuwe variant (nog lekkerderder) van een oud en heel makkelijk recept.

    En dan toch heel eigenwijs gewoon jullie blog’s blijven volgen.

    Niet aan mijn vrouw melden a.u.b. !!

    Remi

  12. Robin says:

    Op Aziatische-ingrediënten.nl staat nu mijn versie van rettich cake. Dat was wel heel leuk om te maken en ik vond het ook lekker, maar niet iedereen zal dat met me eens zijn: (klik voor recept)

    Turnip Cake

    En het probleem van de uitpuilende keukenkastjes ken ik natuurlijk als geen ander. En dat van dat zielig op de bank liggen omdat je teveel gegeten hebt ken ik ook, haha.

  13. Pingback: Dan dan noodles « Cinnamon and Spice

  14. Yvon says:

    Onlangs gemaakt en heerlijk, alleen houdt A. niet zo van szechuan dus voor hem hoef ik het niet meer te maken. De noedels met saus wel!

  15. Robin says:

    Aha, mooi zo! Alleen raar dat ie niet van sichuan pepers houdt, ik vind het eigenlijk onmisbaar in zulke gerechten. ;-)

    Toevallig eergisteren ook weer gegeten, met geroerbakte witte asperges. Lekkere combinatie.

    Dan Dan Noodles & White Asparagus

  16. Ik heb dit gerecht zojuist gemaakt en ik moet zeggen: heerlijk. Echt een nieuwe ontdekking voor mij. Op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam zit tegenwoordig een Chinees die alles heeft.

    Geweldig uitgelegd ook, Robin!

    Victor

  17. Robin says:

    Altijd leuk, zulke feedback. Thanks!!
    En hadden ze echt van die zakjes yacai?

    Suimi Ya Cai

    Dan ga ik er meteen morgen langs!

  18. Christel says:

    Ah, dus zo zien die zakjes Yacai eruit! Ook wij zoeken ze in elke toko, haha. Nu weet ik tenminste WAAR ik naar moet zoeken…

  19. Robin says:

    Als je het vindt laat je het weten he?
    Daar op de nieuwe binnenweg hadden ze het niet. :-(
    Ik struin ook nog regelmatig de ingemaakte groenten schappen af.
    Zonder geluk.

  20. Peter says:

    Ik heb dit recept laatst voor het eerst gemaakt.
    Het was lekker, zelfs de kieskeurige huispuber vond dat.
    Ik vraag me alleen af hoe nat/klef/droog het hoort te zijn. Ik had verwacht dat het sappiger zou zijn en vond het een nu beetje te veel alsof je een hap pindakaas neemt. Ik heb wat op youtube gezocht om te zien hoe het bij anderen gemaakt wordt. De variatie is enorm maar de consistentie leek me altijd nogal droog.

  21. Robin says:

    Van de sesamsaus zou ik net genoeg gebruiken om de noodles een lichte coating te geven. Dus dat je eigenlijk nog wel saus overhoudt. Naar een hap pindakaas hoort dat niet te smaken natuurlijk. ;-)

    De vleessaus is zo smeuïg als je ‘m zelf maakt. Ik hou wel van een smeuïge saus, hoewel ik inderdaad ook denk dat ie redelijk droog hoort. Je moet ‘m eigenlijk op je noodles kunnen leggen.

  22. Jan says:

    yacai heb ik denk ik zien liggen in de toko rechtover mijn werk hier in Brussel, niet ver van het Rogierplein: http://maps.google.be/maps?q=50.855325,4.355977&sll=50.805935,4.432983&sspn=1.805165,3.735352&num=1&t=h&vpsrc=0&z=18

    Het is nog niet stir-fried, maar gewoon gepekeld in doorzichtige zakjes. Just FYI :) straks nog eens passeren :D

  23. Robin says:

    Dat zou heel mooi zijn! Misschien kun je er een foto van maken en me die sturen? Ben namelijk erg benieuwd. Maar weet wel, er zijn enorm veel zakjes ingemaakte kool of groenten, dus je hebt best kans dat het toch geen yacai is. Aan de andere kant, de Sichuanese keuken wint steeds meer terrein, dus waarom niet.

    Laat je het hier : http://www.aziatische-ingredienten.nl/yacai/ weten? Daar lezen meer mensen mee dan hier.

  24. Everdina Heymans Huisman says:

    What are rettich and how to use them.

  25. Robin says:

    I think in english it’s called daikon. Here you can read more about: daikon or read in: automatically translated english). There are some recipes there too.

Leave a comment